Aici s-a turnat Turnul Eiffel!
La vreo 14 km vest de Hunedoara, în Munții Poiana Ruscă, la Govăjdia (mai exact, aici) se află un furnal – monument (de-adevăratelea, e monument de arhitectură industrială încă din anul 2000).
Furnalul de la Govăjdia a fost primul furnal cu flux continuu din Europa (al doilea din lume). A fost construit între 1806 și 1810, pentru o sumă importantă la vremea aceea – investiției inițiale de 70069 forinți, 55¼ creițari i s-a adăugat, ulterior, un surplus de 94607 forinți, 45¼ creițari (sursa). De asemenea, pentru a ușura transportul minereului de la minele din apropiere (care se transporta inițial pe planuri înclinate), aici s-a construit prima cale ferată îngustă din Transilvania, pe ruta Retișoara – Govăjdie, prelungită în 1900 până la Hunedoara.
Furnalul a fost ridicat pe locul unui atelier de fierărie, Atelierul Limpetrul Vechi, care a fost construit în 1674 la confluența râurilor Runc și Nădrab. Atelierul a fost demolat în 1806, când s-a început construcția furnalului.
În aprilie 1810, furnalul de la Govăjdia a livrat prima șarjă de fontă. După numai 7 luni și jumătate, timp în care a produs 1380 de tone de fontă, furnalul a fost oprit. Pe de-o parte, pentru că se strânsese suficientă fontă, pe de alta, pentru că creuzetul suferise o uzură pronunțată. În 1814, furnalul și-a reluat activitatea, dar în 1820 a fost oprit din nou, pe de-o parte din cauza unor erori de proiectare ale foalelor, pe de altă parte pentru că la Toplița se producea o fontă de calitate mai bună. Însă furnalul de la Toplița a ars într-un incendiu în 1837, motiv pentru care s-a dispus renovarea furnalului de la Govăjdia. N-a fost ușor, pentru că în cei 17 ani de pauză putreziseră toate utilajele, se dărâmaseră digurile, se astupaseră canalele de aducțiune, locul devenind, practic, o ruină.
În 1838, cu ajutorul a doi specialiști de taline internațională (directorul László József și inspectorul Barton József), furnalul de la Govăjdia a fost dezvoltat din punct de vedere tehnic, astfel că în 1842 furnalul producea 1786 de tone de fontă, iar în 1852 producea mai mult de 4000 de tone.
Furnalul este cunoscut pentru că a furnizat, pe de-o parte, fontă pentru unele elemente de susținere ale Turnului Eiffel, iar pe de altă parte a furnizat fontă pentru oțelul folosit la construcția unor elemente ale turnului, oțel fabricat la uzinele din Reșița.
Furnalul de la Govăjdia a împlinit 200 de ani în 2010. Astăzi este, cum vedeți mai jos, o ruină, în ciuda statutului de monument. Totuși, se discută de câțiva ani de diverse variante de reabilitare și restaurare. De asemenea, niște oameni pasionați de subiect au făcut un blog al furnalului.
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
- Furnalul de la Govajdia
Prin Transilvania este un proiect susținut de Aqua Carpatica, Domeniile Sâmburești, EuroGsm, Electrogrup, iQuest, realizat cu sprijinul Continental Hotels, Toshiba și Yellow Store